پوکه معدنی

خرید و فروش پوکه معدنی

پوکه معدنی

خرید و فروش پوکه معدنی

پوکه معدنی و 5 کاربرد پر مصرف

رومی ها و یونانی ها اولین بار از وجود این سنگ معدنی مطلع شدند. رومی ها این سنگ معدنی را در جزیره ترا (سانتورین) پیدا کردند. متوجه شدند که این سنگ بسیار سبک  و وقتی درون آب است شناور می شود.و متوجه شدند این سنگ با دیگر سنگ ه تفاوت دارد. وزن پوکه معدنی را کمتر از 1 تخمین زدند. اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه این سنگ ایجاد شده است؟


چگونگی ایجاد پوکه معدنی
این پوکه معدنی که پومیس نام برده میشود ، زمانی که کوه های آتشفشانی ( پومیس) از درون کف گدازه های شیشه ای ، گاز در حال خارج شدن باشد و بخواهد به سرعت سرد شود، باعث می شود این گدازه ها متخلخل شوند و تبدیل به پوکه معدنی می شود.


ویژگی های پوکه معدنی

پوکه معدنی  از طبیعت بهره بداری می شود و دسترسی به آن نیز آسان است  و هزینه ی آن ارزان تر از از مصالح دیگر است.


وزن سبک پوکه معدنی که 5 الی 7 دهم است. این سنگ مقاومت بالایی دارد، نقطه ذوب پوکه 1342 می باشد. و در درجه حرارت 750 درجه سانتی گراد تغییر شکل می دهد..


برای جلوگیری از انتقال صوت و حرارت بسیار مناسب است. پوکه معدنی برای مکان های مرطوب مناسب می باشد و طول عمری نزدیک 100 سال دارد.


کاربرد پوکه معدنی

1-      ساختمان سازی
2-      کشاورزی
3-      دامپروری
4-      تصفیه آب
5-      نساجی
 


1-      کاربرد در ساختمان سازی

ترکیب پوکه معدنی آهک سیمانی را تولید می کند که مقاومت و سختی بالایی دارد. این نوع سیمان استحکام ساختمان را بالا می برد و برای ساخت بتن و انواع مختلف بلوک استفاده می شود. برای کف سازی و شیب بندی مورد استفاده قرار میگیرد برای تونل سازی که مقاومت و طول عمر تونل  را افزایش می دهد نیز کاربرد دارد. پوکه معدنی نوعی عایق صوتی و حرارتی است که در سرد خانه ها ،گرم خانه ها استفاده می شود. عایق اکوستیک هم برای مکان های پر سر و صدا کاربرد دارد.


2-      کاربرد در کشاورزی

پوکه معدنی در کشاورزی برای نگه داری و انتقال بالای آب استفاده می شود. برای تنظیم تغذیه کود به این صورت کهمواد مغذی و حیاتی را در منافذ سطح میکروسکوپی نگه داری می کند. کمک به بهبود تنفس خاک می شود که در کشاورزی ، باغداری  و حتی گلدان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد . و کاربرد دیگر آن قلمه زنی و ریشه زنی است.


 
3-      کاربرد در دامپروری

پوکه معدنی دارای فضای متخلخل است به همین دلیل توانایی جذب بوی بالایی هم دارد. و برای دامپروری و مراقبت از حیوانات استفاده می شود.


4-      کاربرد در تصفیه آب

 پوکه معدنی برای تصفیه آب در تصفیه خانه جهت رفع کدروت آب استفاده می شود. در فاضلاب ها می توان لجن و جلبک ها را جداسازی کند و آب را تمییز کند . در آکواریوم ها نیز می تواند باکتری های مفید را از بین ببرد.



5-      کاربرد  نساجی

پوکه معدنی در صنعت نساجی نیز برای نرم کردن بافت پارچه و سنگ شور کردن پارچه های ضخیم مانند جین استفاده می شود.


انواع پوکه معدنی

ماسه پوکه                          برای ساخت بلوک، بتن، پوشش لوله کشی ساختمان
پوکه عدسی            برای ساخت بلوک های سقفی
پوکه نخودی           برای مسطح کردن کف ساختمان و شیب بندی سقف. همچنین  به جای مصالح دیگر استفاده می شود .


پوکه بادامی و گردویی         برای پر کردن سطوح ضخیم ، پی سازی ساختمان ، پر کردن فضای پشت دیوارهای تونل


 


مقایسه پوکه معدنی و پوکه صنعتی

پوکه صنعتی از خاک رس تهیه می شود. خاک در کوره های گردان با حرارت 1200 درجه سانتی گراد حرارت می بیند و به پوکه صنعتی تبدیل می شود. دانه بندی آن به شکل گرد بوده و سطح دانه ها ناهموار می باشد . این دانه ها متخلخل هستند. بافت داخلی دانه ها سیاه رنگ و بافت بیرونی  آن قهوه ای است.


برای استخراج پوکه معدنی ابتدا باید معادنی را که پوکه معدنی ذخیره دارند را با بولدوزر حفر کرد. این حفاری بین 50 تا 100 متر است پوکه ها را دانه بندی میکنند تا در سایز های مختلف جدا شوند. معادن پوکه ها در کوه های آتشفشانی است.


این معادن در سرتاسر کشورهای آتشفشانی موجود می باشد. ترکیه یکی از این کشورهاست که دارای معادن پومیس می باشد و نزدیک 40 درصد صادرات جهانی را به خودش اختصاص می دهد. این معادن در ایران در مناطقی مانند کردستان ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، همدان ، شهر بابک، تهران ، سنندج و اصفهان وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد